Czy warto korzystać z monitoringu mediów?

Monitoringiem mediów nazywane są wszystkie działania kontrolujące wartość udostępnianych treści oraz ich wpływ na odbiorców. Jeszcze niedawno przeglądu wymagała jedynie prasa, radio i telewizja, teraz, na liście pojawiło się nowe medium. Aktualnie życie ludzkie toczy się głównie w sieci – praca, nauka, zakupy, spotkania towarzyskie, hobby – wszystko to przed szklanym ekranem. Kontrola Internetu to dla przedsiębiorców być, albo nie być.

Korzyści płynące z monitoringu

Monitoring ma za zadanie przede wszystkim zbudować silną relację pomiędzy klientem a przedsiębiorcą. Personalizowane oferty i zaspokajanie potrzeb konsumenta to priorytety. Jednak większa widoczność i zasięgi w sieci to tylko niektóre z zalet regularnie przeprowadzanej analizy social media. Profesjonalny monitoring to fundament silnej i prężnie prosperującej firmy.

Konkurencja – co w sieci piszczy?

Monitoring mediów pozwala przedsiębiorcom określić słabe i mocne strony handlowego przeciwnika i z łatwością przewidzieć jego kolejne kroki. Znajomość sposobu działania konkurencji umożliwia stworzenie strategii, która nie tylko odeprze potencjalne zagrożenia, ale również pozwoli marce utrzymać się na powierzchni.
Analizie podlegają nie tylko najaktualniejsze decyzje podejmowane przez konkurencję. Zweryfikowanie całej historii jej poczynań – błędów i sukcesów – pomaga w ocenie skuteczności własnych działań. Wzmocnienie własnych kampanii w oparciu o zebrane informacje to szansa na uniknięcie lub zminimalizowanie strat.

Potrzeby konsumentów

Kolejną zaletą monitoringu mediów jest możliwość poznania klientów oraz ich potrzeb. Znajomość panujących trendów to pierwszy krok do tego, by skutecznie opracować strategię sprzedażową, zdolną zaspokoić pragnienia i oczekiwania konsumentów.
Stworzenie kampanii nakierowanej na zainteresowania konkretnej grupy docelowej ułatwia stworzenie silnej relacji. Komunikacja natomiast cementuje tę więź, wzmacniając lojalność i zaufanie wśród konsumentów.

Silna świadomość marki

Osiągnięcie wysokiej pozycji i pozytywnego wizerunku firmy to wyzwanie, jednak trudniejsze jest utrzymanie renomowanego poziomu. Relacja z odbiorcami może w znaczny sposób zaniknąć, jeśli monitoring mediów i komunikacja z klientem zostaną zachwiane. W sieci istnienie marki pomagają utrzymać portale społecznościowe i te kanały właśnie powinny wykorzystywać przedsiębiorstwa.
Podcasty, filmy na YouTube oraz posty na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram) to sposoby na zwiększenie widoczności wśród internautów. Kluczowa jest również aktywizacja obserwatorów oraz reakcja na ich opinie i pytania: to znak, że są oni ważni dla marki.

Ocena wpływowego influencera

Marketing szeptany w Internecie jest niezwykle powszechny. Jego obecność jest zauważalna przede wszystkim na forach tematycznych, jednak skalę jego działania zwiększają influencerzy. Opinia wiarygodnych osób medialnych oraz ich spontaniczne recenzje mają duże znaczenie dla odbiorców. Monitoring pozwala zweryfikować skuteczność działań influencerów promujących określony produkt lub usługę za pośrednictwem własnych kanałów np. YouTube, Instagram.

Skuteczne kampanie marketingowe

Monitoring mediów umożliwia również analizę wszelkich wskaźników marketingowych dotyczących efektywności kampanii marketingowych marki. Informacje dotyczą przede wszystkim liczby wzmianek i kanałów ich dystrybucji (najaktywniejsze i najbardziej wpływowe witryny). Pomiar zaangażowania internautów pozwala określić zasięg kampanii reklamowej oraz reakcję odbiorców na udostępnione treści.

Dla przedsiębiorców znaczenie ma również wskaźnik ekwiwalentu reklamowego (AVE), określający, jaki zysk przyniosłyby publikowane treści, gdyby były reklamą publikowaną przez markę.

Wsparcie dla sprzedaży

Komunikacja zwiększa kontakty, kontakty generują szerokie zasięgi, a one z kolei zwiększają sprzedaż produktów i usług. Sprzedaż opartą na silnych relacjach z konsumentem nazywa się social selling’iem. Monitoring internetowy umożliwia przedsiębiorcy dotarcie do klienta poszukującego odpowiedzi na pytania „Co? Gdzie? I za ile?” kupić. W porę odnaleziony potencjalny klient otrzyma ofertę odpowiadającą jego potrzebom oraz poczucie, że marka dba o zadowolenie swoich odbiorców.

Ochrona przed kryzysem

Na zakończenie korzyść, która ma szczególne znaczenie – zwłaszcza podczas panującej pandemii. Badanie mediów pozwala na zidentyfikowanie i dotarcie do źródła kryzysu. Analiza negatywnych opinii pozwala określić skalę problemu, oraz opracować strategię łagodzącą jego skutki. Kluczowa jest w tym przypadku szybkość reakcji marki, dlatego monitoring powinien dotyczyć wielu baz danych.

Szybka analiza sentymentu (wydźwięku emocjonalnego) wypowiedzi pozwala przedsiębiorstwu oddzielić negatywne opinie i udzielić twórcom satysfakcjonującej odpowiedzi. Podsunięcie niezadowolonym klientom logicznego rozwiązania pozwala utrzymać dobry wizerunek marki.

Narzędzia monitorujące media

W ciągu ostatnich lat rozwój sieci i aktywność internautów znacznie wzrosły. Ewolucji poddały się również narzędzia dokonujące pomiarów wskaźników w mediach. W 2021 roku w tabeli 10 najpopularniejszych narzędzi analitycznych znalazły się między innymi:
1. Brand24,
2. Wzmianka,
3. Agorapulse,
4. Fammio,
5. Mediatoolkit,
6. Pilot społeczny,
7. HootSuite,
8. Raport społeczny,
9. Inteligentna moderacja,
10. Społeczni piekarze.

Aplikacje te umożliwiają skuteczne przebadanie wyników medialnych oraz profesjonalne opracowanie i wdrożenie pożądanych działań. Użycie wymienionych narzędzi wymaga uiszczenia opłat abonamentowych po miesięcznym okresie próbnym.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *