Od 30 lat żyjemy w Polsce w warunkach wolnego rynku. Jednak nie dla wszystkich branż obowiązuje jednak pełna swoboda, jeśli chodzi o promocję działalności. Jednym z przykładów jest branża prawnicza. Czy radca prawny może promować swoje usługi?
Zakaz reklamy w branży prawniczej
Ograniczenia reklamy pracy adwokatów określa „Kodeks etyki radcy prawnego”. W odróżnieniu od Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, kodeks ten nie zakazuje wprost reklamy swoich usług. Zwraca jedynie uwagę, czego radca prawny nie powinien robić. Mówi o tym artykuł 32: „Zakazane jest informowanie sprzeczne z prawem, dobrymi obyczajami lub naruszające godność zawodu radcy prawnego”. Następnie wymienione jest sześć przypadków, m.in. o tajemnicy zawodowej, wprowadzaniu w błąd czy naruszaniu sfery prywatności. Radca prawny ma zatem dużo większą swobodę działania niż adwokat. W każdym razie największym polem do działania w tej kwestii jest Internet.
Strona internetowa i blog
Podstawowym kanałem do informowania potencjalnych klientów jest internetowa witryna internetowa kancelarii. Bardzo ważne, aby była ona wykonana i prowadzona w sposób pełni profesjonalny. W ten sposób dana firma zyskuje pozytywny wizerunek i wydaje się być bardziej godna zaufania. Na stronie powinno się zawrzeć wszystkie ważne informacje, które pomogą w podjęciu decyzji nowym klientom. Bardzo dobrym uzupełnieniem strony internetowej może być też prowadzenie firmowego bloga. Można na nim publikować ciekawe teksty związane ze swoją pracą. Dzięki temu można zyskać miano eksperta, a publikowane treści będą pozytywnie wpływać na pozycjonowanie strony.
Social media
Obszar mediów społecznościowych idealnie pasuje do szybkiej i skutecznej promocji danej kancelarii. Ponieważ z portali społecznościowych korzysta już większość Polaków, więc pole oddziaływania może być naprawdę duże. Oczywiście podstawowym medium powinien być tutaj Facebook. Łatwość prowadzenia fanpage’a jest kolejnym powodem, aby z niego korzystać. Można szybko i skutecznie odpowiadać na pytania stałych czy potencjalnych klientów. Fanpage jest też świetnym miejscem na linkowanie informacji ze strony internetowej i bloga.
Dobrze prowadzona kancelaria radcowska powinna wykorzystywać sprawnie wszystkie możliwości, jakie niesie za sobą Internet. Oprócz tych wymienionych wyżej, można skorzystać np. internetowego marketingu szeptanego. Ważne, aby pamiętać zawsze o wytycznych zawartych w „Kodeksie etyki radcy prawnego”.