O etyczności marketingu szeptanego mówi się bardzo dużo. Pomimo tego, że nadal istnieją powszechne wątpliwości odnośnie etyki takich działań – dzisiaj już nikt nie wyobraża sobie prowadzenia kampanii marketingowej bez buzz marketingu.
Nieetyczny WoMM
Bardzo często za fałszywymi rekomendacjami stają osoby, które nigdy nie miały do czynienia z danym produktem. Może miały przyjemność widzieć go na zdjęciu. Często dochodzi do tego, że ktoś działa niejawnie spamując różne fora swoimi rekomendacjami.
Marketing szeptany wykorzystywany jest do neutralizowania negatywnych opinii. Pamiętajmy jednak, że “szeptanki” muszą wyglądać jak naturalnie wywołana dyskusja, a nie obrona przed nagonką na daną firmę.
Etyczny marketing szeptany
Ten rodzaj marketingu jest narzędziem etycznym, któremu nie można nic zarzucić, jeżeli będziemy pamiętać o kilku zasadach. Stosujmy porządny buzz marketing, a nie “szemrane” pogaduszki na forach, które mogą obrócić się przeciwko nam. Aby takie narzędzia okazały się etyczne:
- działajmy jawnie – występując jako oficjalny przedstawiciel danej marki mamy większą szansę, aby cokolwiek zdziałać; często hejterzy, którzy chcą zaszkodzić firmie nie podają swoich prawidłowych danych. Osoba występująca pod prawdziwym imieniem i nazwiskiem (w tym przypadku my) będziemy osobami bardziej wiarygodnymi, którym można zaufać;
- monitorujmy sieć – pomogą nam w tym narzędzia Google, warto również postarać się o subskrypcje z wybranymi słowami kluczowymi, jak chociażby nazwa naszej marki lub poszczególnych produktów/usług. Google jest zawsze w stanie wychwycić takie wpisy;
- pomoc i odpowiedź – wdawajmy się w konwersację z potencjalną grupą klientów zainteresowanych faktycznie naszymi produktami. Nie tylko opisujmy zalety naszych produktów w poszczególnych postach, sprzedajemy dobre roboty kuchenne. Bez problemu odnajdziemy na forach, blogach pytania innych internautów o takie urządzenia. Wtedy bez problemu zawsze (nie nachalnie!) udzielić rzetelnej odpowiedzi informując o naszych produktach;
- blogerzy, influencerzy – w tym przypadku współpraca jest najbardziej opłacalna. Wiele takich osób ma swoich obserwatorów, czytelników, którzy chętnie kupują produkty polecane przez ich gwiazdy; blogerzy i inne gwiazdy z sieci testują dany produkt zanim cokolwiek o nim wspomną, możemy więc być pewni, że ich opinia będzie naprawdę rzetelna;
- prawdziwe informacje – zawsze zamieszczajmy prawdziwe informacje, bez problemu można wychwycić informacje od osób, które po prostu kłamią.
Skuteczność marketingu plotki
Prawidłowo poprowadzony marketing plotki cechuje się ogromna skutecznością. Pamiętajmy jednak, że nie działa tu zasada – nie ważne co mówią, ważne byleby mówili. Nie tędy prowadzi nas droga.
Skuteczność WoMM polega na:
- dotarciu do grupy docelowej – informacja zawsze dociera do osób faktycznie zainteresowanych, które będą rozważać ewentualnych zakup naszych produktów i usług;
- działaniu na portalach społecznościowych – zawsze należy pamiętać o tego typu miejscach, ponieważ dzięki nim można pozyskać naprawdę sporo grono odbiorców. Tak się na pewno stanie, jeżeli przeprowadzimy dokładną analizę grupę docelowej;
- właściwej interakcji – komunikując się z ludźmi pamiętajmy o tym, aby mówić do nich ich językiem, z młodzieżą nie rozmawiajmy jak z szanownym panem prezesem w średnim wieku, dokładne poznanie osób, środowiska, gdzie chcemy prowadzić kampanie zdecydowanie nam pomoże;
- posiadaniu wiedzy – jest to jeden z absolutnych czynników wpływających na skuteczność! nieznajomość swojej firmy, którą reklamujemy, poszczególnych produktów zostanie szybko wyłapana przez uczestników dyskusji, każda osoba – nawet te z zewnątrz – muszą posiadać szczegółową wiedzę, również tą o konkurencyjnych firmach;
- zero ograniczeń – Internet daje swobodę wypowiedzi, często pytania jakie możemy usłyszeć mogą nas zdziwić, nie oznacza to jednak faktu ich bagatelizowania; rzetelna i wartościowa odpowiedź zawsze pomoże nam z twarzą wyjść z danego tematu.